Harmonogram zajęć dodatkowych prowadzonych w ramach Zielonogórskiego Programu Wyrównywania Szans Edukacyjnych Dzieci i Młodzieży
Nazwa |
Dzień |
Prowadząca |
Kółko plastyczne |
wtorek |
Barbara Krygier |
Nauka gry w szachy |
czwartek |
Janusz Konieczny |
Zielonogórski Program Wyrównywania Szans Edukacyjnych Dzieci i Młodzieży będzie realizowany w naszym przedszkolu przez 15 tygodni w okresie od LUTEGO do MAJA 2020 r.
Ruszamy już 10.02.2020 r.
Kółko plastyczne (od 10.02.2020 do 29.05.2020) prowadzone dla dzieci przedszkolnych, rozwijające zainteresowania i zdolności plastyczne oraz postawy twórcze, wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, prowadzone w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego. Rozwijanie i rozbudzanie zainteresowania plastyką poprzez dodatkowe zajęcia skłania dziecko do samodzielnej twórczości i działania. Prowadząc zajęcia nauczycielka bazuje na tym, że twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych i ulubionych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Dzieci rozwijają swoją wyobraźnię, doskonalą umiejętności związane z osiągnięciem gotowości do pisania – wyrabiają koordynację wzrokowo-ruchową, doskonalą chwyt narzędzia, w powiązaniu z literaturą wyrabiają gotowość do czytania. Ponadto zdobywają wiedzę teoretyczną poprzez działanie praktyczne w zakresie nazywania i pozyskiwania kolorów pochodnych (mieszania barw, powstawania nowych barw). Zajęcia te są także jedną z form udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom uzdolnionym plastycznie, dla których została wszczęta pomoc.
Szachy (od 10.02.2020 do 29.05.2020) są jedną z najstarszych gier na świecie, nazywaną nie bez powodów „Grą mędrców”, „Królową gier”. Z racji jej wszechobecności w naszych domach, mediach (uznana dyscyplina sportu) zainteresowanie szachami wykazują coraz młodsze dzieci. Spotkania w grupach szachowych są dodatkową okazją do poznawania naszych wychowanków, ich emocji, rozwoju intelektualnego i zainteresowań. Zajęcia szachowe tworzą warunki i wpływają na rozwój zainteresowań dzieci, przygotowują do przyszłej, aktywnej gry w szachy. Zajęcia te są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci, dają im więc możliwość wspólnej zabawy i nauki, w przyjaznych warunkach. Z uwagi na to, że młodzi szachiści muszą przestrzegać pewnych reguł i zasad, uczą się tym samym zdyscyplinowania i systematyczności. Ćwiczą swoją pamięć, wyobraźnie przestrzenną, rozwijają zdolności koncentracji. W szachach nie zawsze dziecko wygrywa, dlatego uczy się trudnej sztuki przegrywania, tolerancji oraz wytrwałości w dążeniu do celu. Zajęcia te wpłyną na rozwój zainteresowań dzieci.
Zamierzenia edukacyjno-wychowawcze programu:
- Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej. Kształtowanie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych technik plastycznych.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych.
- Rozwijanie mowy.
- Wyrabianie odwagi i śmiałości.
- Uwrażliwienie na sztukę.
- Wyrabianie gotowości do nauki czytania i pisania.
- Rozwijanie mowy, poznawanie i wzbogacanie słownictwa.
- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez stosowanie odpowiednich rozwiązań strategiczno-taktycznych.
- Ćwiczenie pamięci i uwagi.
- Wyzwalanie aktywności twórczej poprzez samodzielną kreację wydarzeń na szachownicy.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w zespole.
- Kształtowanie pozytywnych cech osobowości, właściwe reagowanie na sukcesy i porażki.
- Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Poszerzenie treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Zwiększenie liczby zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
- Rozwijanie zainteresowań.
Przewidywane rezultaty:
- Umiejętność odtwarzania ruchem i gestem różnych czynności;
- Rozwinięcie mowy i zasobu słownictwa;
- Wzbogacona wiedza o charakterze artystycznym i kulturalnym;
- Wyrażanie swoich przeżyć i emocji;
- Znajomość technik plastycznych;
- Dzieci potrafią określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru;
- Dzieci dysponują sprawnością obu rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do wycinania, rysowania i nauki pisania;
- Dzieci wykazują zainteresowanie malarstwem, rzeźbą;
- Dzieci są aktywne i chętne do podejmowania działań;
- Dzieci mają rozbudzoną świadomość językową i wrażliwość kulturową;
- Dzieci ćwiczą pamięć, spostrzegawczość, koncentrację i uwagę;
- Dzieci potrafią planować;
- Dzieci rozwijają logiczne myślenie;
- Dzieci interesują się grą w szachy;
- Dzieci potrafią określić i nazwać figury szachowe;
- Dzieci opanowały zasady wykonywania ruchów poszczególnych bierek;
- Dzieci poprawnie ustawiają bierki na szachownicy;
- Dzieci opanowały podstawowe zasady gry w szachy;
- Dzieci potrafią pogodzić się z przegraną;
- Dzieci właściwie reagują na sukces;
- Rozwinięta umiejętność pracy w zespole;
- Dziecko umie zagospodarować wolny czas;
- Dzieci rozwinęły dodatkowe zainteresowania, które później mogą kontynuować;
- Przedszkole wspiera rozwój dzieci zgodnie z ich potrzebami i możliwościami.